Wie een casino account opent, doet dit onder bepaalde voorwaarden. Een van de voorwaarden waarmee je akkoord gaat zodra je een online casino rekening opent, is de verificatie van de gegevens die je invoert tijdens het openen van je online casino account.
Helaas weten veel nieuwe spelers in een online casino, niet de exacte inhoud van dit verificatieproces en komen sommigen voor nare verrassingen te staan, wanneer ze winst uit het casino willen opnemen. Dit artikel is om te voorkomen dat je daarmee te maken krijgt.
Verifieer altijd eerst je account bij een nieuw online casino, voordat je een storting doet in je online rekening van het casino. Mocht je account, om welke reden dan ook, niet worden goedgekeurd, dan kost het je in ieder geval geen geld.
Wanneer levert verificatie een probleem?
- Wanneer je officieel bent ingeschreven in een land waar online gokken niet is toegestaan.
Belgen mogen bijvoorbeeld alleen gokken bij online casino’s met een Belgische licentie. Ze kunnen daarom bij veel grotere online casino’s niet terecht. Hetzelfde geldt voor inwoners van bijvoorbeeld de Verenigde Staten. - Wanneer je meer dan 1 account hebt aangemaakt bij hetzelfde online casino.
Geen enkel online casino staat toe dat je meerdere accounts mag aanmaken. Dit, omdat je in dat geval meerdere keren gebruik zou kunnen maken van het bonussysteem. Dat schaadt het online casino en dus is dit niet toegestaan. - Wanneer je geen vast woonadres hebt.
Alleen spelers die een vaste verblijfplaats hebben, kunnen een online casino openen. Heb je geen vaste woon- of verblijfplaats dan zal het verificatieproces een negatief resultaat opleveren. - Wanneer je inschreven staat in het CRUKS register.
Dit register registreert mensen die door problematisch gokken in problemen zijn gekomen of dreigen te komen. Spelers kunnen zichzelf aanmelden of dit kan door overheidsinstanties worden gedaan. Wie geregistreerd staat in het CRUKS-systeem, zal geen online casino account meer kunnen aanmaken. Dit systeem zal naar verwachting per 1 juli 2020 in werking worden genomen.
Wat moet er geverifieerd worden?
Vrijwel elk online casino vraagt je om door het opsturen van documenten, minimaal drie zaken te overleggen voor account verificatie:
- Je identiteit
Het online casino moet namelijk weten met wie ze te maken hebben en je identiteit verifiëren wordt gedaan door een kopie van je paspoort of identiteitsbewijs te uploaden via de website van het casino. Verder is spelen in een casino alleen toegestaan voor mensen van 18 jaar en ouder. Je identiteitsbewijs verifieert dus ook gelijk je leeftijd. - Je woonadres
Dit is nodig om verschillende redenen, waaronder het tegengaan van het witwassen van geld. In een later stadium is het belangrijk te weten dat bepaalde gegevens die nodig zijn voor het opnemen van winsten door betaalproviders worden verplicht en die moet het online casino dan wel kunnen overleggen. - De betaalmethode
In sommige gevallen zal het casino je vragen om de rekening waarmee je geld wilt stoten op je casinorekening, te verifiëren. Daar zijn verschillende methoden voor. Sommige casino’s vragen een screenshot, anderen vragen om een storting te doen. In het laatste geval doe je er verstandig aan een zo laag als mogelijk bedrag over te maken.
Wat is het doel van dit verificatieproces?
Elk online casino zal om verschillende zaken je account willen verifiëren. De eerste reden is dat het online casino hier door de licentieverstrekker toe wordt verplicht. Een tweede reden is om ervoor te zorgen dat een speler niet meer dan een account heeft aangemaakt bij het casino of een online bookmaker.
De verplichting tot verificatie wordt opgelegd door de licentieverstrekker, ook om het witwassen van geld tegen te gaan. Het aanmaken van meerdere account is niet toegestaan, omdat je dan als speler meerdere keren gebruik kunt maken van het bonussysteem van het online casino.